Ed Marler

Návrhář z východního Londýna se zálibou pro gotickou romantiku, a první pohled na jeho nový krátký film, který bude spuštěn spolu s jeho kolekcí podzim/zima 2016.

Made for Fashion propojuje přední módní návrháře s make-up artisty k otevřené konverzaci o kreativitě, spolupráci a přehlídkových molech.

Módní návrhář Ed Marler je možná na scéně nový, ale jeho odvážný, zvláštně romantický, goticky pohádkový přístup k designu ho velmi rychle proslavil. Stal se rozvráceným hrdinou toužícím dostat se do světa módy a lačnící po svěží perspektivě. Jako čerstvý absolvent Central Saint Martins Marler poprvé vystoupil se svou kolekcí na londýnské SS15 Fashion East Show, kdy se přehlídka dětského oddílu proměnila v upíry chodící na přehlídkovém mole ke Kylie Minogue, ověšeni šperky, brokáty, s bohatými vrstvami, v oblečení opačného pohlaví. Podle očekávání uchvátil diváky svým provokativním, bezstarostným pohledem, kterým připomněl módním komunitám, a to jak v Londýně, tak v zahraničí, co to znamená, když návrháři posunují uměleckou formu na hranici možností, rozostřují tuto hranici, projevují se, a taky se trochu baví.

Marler se oficiálně připojil k London Fashion Week minulou sezónu, kdy uvedl svou konfekční kolekci jaro/léto 2016 na malém nádvoří Soha. Jeho návrhy, ovlivněné jeho východolondýnským původem, jsou navzdory jejich neobvyklosti překvapivě navrženy pro normální lidi.  Jedná se o zpochybnění půvabu, plné prohřešků, avšak toužebné, současně honosné i ležérní. S debutem jeho kolekce podzim/zima 2016 Marler přenáší svou ojedinělou estetiku do nového filmu režírovaného Paulinou Otylií Surys; bizarní a krásné dílo, které pramení z jeho obdivu k 18. století, zatímco si razí cestu k tomu, co má přijít.

Pusťte si film Eda Marlera, exkluzivně na MAC Culture

Mohl bys nám povědět více o procesu, jakým tvůj film vznikl?
Myšlenkou samotného filmu je Popelka - typ příběhu, kdy se dívka připravuje a chystá jít ven a využívá všeho, co má na dosah ruky, aby se proměnila. Není to tolik o kolekci; je to spíš o vyprávění příběhu a vytvoření nálady do budoucna. Použili jsme mix modelů z minulých sezón, abychom toho dosáhli. Scarlett O’Hara a Michelle Pfeiffer jako Catwoman měly velký vliv, stejně tak dámské šaty/líčení 18. století, neboť i Popelka je většinou zasazená do této doby.

A co líčení pro film? S jakým make-up artistou jsi spolupracoval a jaký byl váš postup?
Pracoval jsem s Danielem Sallstromem. Použili jsme oční linky z mého prvního představení, což je něco, co se snažím používat v každém líčení, protože si myslím, že to fungovalo opravdu dobře. Tím rozšíříte koutek oka a docílíte tak více mystického vzhledu. Když kolem oka přidáte trochu více makeupu, ve výsledku to vypadá, že linka je součástí vašeho oka. Daniel také rád používá náplast, díky které vytáhne obočí dozadu. Normálně bývá náplast skrytá, ale tentokrát jsme se rozhodli ji zvýraznit a pokryli jsme ji perlami.

Co tento vzhled inspirovalo?
Představa o líčení vycházela ze stylu 18. století, které bylo moc hezké, ale chtěli jsme tomu dodat trochu mimozemšťanského/nadpřirozenéhu efektu. Výsledek byl hodně ovlivně obrazy Pietra Longhi. Líbí se mi, jak je vše hezké, ale jsou tam ty podivné masky, které jsou úplně černé. Vypadá to tak nějak zvláštně. Šlechtici na jeho obrazech vypadají všichni stejně s identickými maskami a identickým chováním; nikdo nevyčnívá. Oproti tomu maska byla vždy způsobem, jak být jedinečný. To vystihovalo Benátky v tom smyslu, že maska představuje to, co samo město vyzařuje, tedy nezávislost a originalitu. Představovala symbol, díky kterému benátská společnost vytrvá i přes drsné časy.

Tvé návrhy představují velmi extrémní, hravý a inovátorský přístup ke kráse. Co pro tebe znamená pojem "glamour"?
Snažím se ukázat, že glamour může být pro každého. Když jdu do společnosti, vždy mám nutkání se vystrojit. A to mne hodně inspiruje. I když si lidé nemohou dovolit koupit mé oblečení, tak jsou věci, které si z toho můžou vzít. Jen se snažím vložit jistý druh eskapismu (úniku před skutečností) do mé práce, pro sebe i pro ostatní, kteří ji chtějí vidět.

"Jen se snažím vložit jistý druh eskapismu do mé práce, pro sebe i pro ostatní, kteří ji chtějí vidět." - Ed Marler

Jak doufáš, že tvá práce ovlivní svět módy?
Doufám, že poskytne pocit eskapismu a fantazie. Svět je teď docela nezáživné místo, takže si myslím, že to je přesně to, co potřebujeme.